Dispute

Am fost la Social Media Summit, 16 decembrie 2010, Cluj. Pe ansamblu, conferinta a fost ok, as fi vrut mai multa rigoare si mai multa corespondenta intre ideile exprimate de vorbitori. Dincolo de asta, am stat cu sufletul la gura, de la 10 pana la 17 doar doar voi prinde si o particica de prezentare cu tenta HR. Nimic! Tot ce s-a vorbit, in treacat si neintentionat, a fost exprimat in termeni ca ,,importanta e prezenta activa in Social Meida”, ,,sa creeze o strategie”, ,,sa comunice”. Oameni buni, cum puteti sa nu va ganditi si la HR?

Ideea e ca lucrurile nu stau asa de prost pe bloguri. Aici parerile sunt impartite, sunt conturate doua curente, importante prin faptul ca sunt opozante. Primul, covarsitor ca amploare, sustine importanta cunoasterii platformelor sociale, acompaniata de ,,prezenta activa in Social Media”. Aceasta este considerata cheia succesului in online-ul social. Pe de alta parte, al doilea curent, redus ca manifestare, sustine ca Social Media este un adstrat pregatirii academice relevante/experientei profesionale. Cu alte cuvinte, relevanta pe platformele sociale vine ca efect al instrumentarii teoriei/experientei. Este un fel de adaptare profesionala; inveti Social Media dupa ce mai intai stii PR, Marketing, Project Management, HR, sociologie, psihologie, jurnalism, vanzari, etc. Mie imi place sa compar punctul asta de vedere cu un tort. Blatul este pregatirea academica/experienta, Social Media este frisca din ornament.

Eu am o perspectiva integralista, inca nu am suficiente argumente pentru a opta pentru una dintre variante. Ce ma nemultumeste e ca prin continutul creat pe bloguri se produce ,,modelul angajatului in social media” care genereaza  avalansa de experti in domeniu. Se intampla ceva similar cu ce se intampla in perioada 2007-2009 cand oricine activa in vreo firma, organizatie, etc. avea carte de vizita cu  titulatura de  ,,manager ….”. Nu poti fi manager daca nu ai oameni in subordine, daca nu ai un unumit grad de responsabilitate, daca nu iei decizii strategice sau macar sa implementezi cateva… Oricine are o pagina de facebook, mai scrie cate un guestpost pe undeva si are grija de twitterul unei cafenele devine automat Social Media manager sau mai grav, expert Social Media. Infinit de mult irita si formularea ,,consultant in comunicare”, la exact 20 de ani.

In concluzie, nu va lasati pacaliti de noutatea domeniului si de aparenta lui lejeritate asa incat sa preluati titluri pe care nu le puteti duce. Mai mult decat orice, incercati o balanta intre teorie si practica, validati pregatirea academica in rutina de pe platformele sociale, gasiti si dezvoltati patternuri de comunicare, strategii, comportamente. Doar a cunoaste ,,la ce da lumea laic” si cum se importa contactele din adress book nu da masura exigentelor unui job in Social Media.

Si mai e un aspect: nici companiile nu prea stiu cum arata un SM expert/manager/strateg/consultant/community manager…sa nu le dezamagim nici pe ele si nici pe noi cerand putin de la niste joburi atat de frumoase.

P.S. Urmatorul post este despre recrutarea in Social Media si recrutarea prin Social Media.