Facebook este o reţea socială. Nimic mai simplu, mai general, mai adevărat. Din alăturarea ,,reţea” şi ,,socială” rezulta ghidul de bun simţ al utilizatorului, ghid nescris. Trebuie să înţelegi că eşti într-un sistem de relaţii şi raporturi, de reguli şi feluri de a acţiona. Trebuie să înţelegi că oricât de mare sau de mic eşti, de tine depind alţii. Notă: dacă foloseşti Facebook doar ca să postezi conţinut pentru un cerc deja format de prieteni şi nu te interesează socializarea, articolul de faţă nu te priveşte (mă refer la socializarea profesională, la cea a brandului, etc.).

Ce eşti şi unde stai pe Facebook?

Cele trei tipuri de utilizatori de Facebook deja cunoscute sunt hater-ul, troll-ul şi spammer-ul. Hater-ul e cel care vede mereu partea negativă, deficitară, greşeala. Mai mult, comentează doar pentru a critică, a denigra, a ofensa. Troll-ul este cel care comentează peste tot, da like la tot, da share la tot ce prinde fără a citi, deschide lincurile, etc. Un articol postat pe blog şi pe Facebook primeşte 10 like-uri pe Facebook dar statisticile din panoul de control al blogului nu identifica nicio vizită via Facebook. Spammerul e cel ce abuzând de prietenia ta îţi umple peretele şi mailul cu tot felul de chestii care nu te interesează, pentru a căror trimitere nu ţi-a cerut părerea. Definiţia e sensibilă, depinde de la caz la caz şi de la conţinut la conţinut. Nici legea spamului nu prea e clară.

Acestea trei sunt cele mai cunoscute “personaje” de pe Facebook. Nu sunt cele mai interesante deşi te întâlneşti cu ele zilnic. Menţinând linia cu adevărat importantă voi încerca să descriu sumar alte tipuri de utilizatori pornind de la conceptul analizei de reţea.

“Nodul”. În această poziţie se afla o persoană bine conectată, a cărei prietenie îţi asigură accesul la mici comunităţi sau la alţi potenţiali prieteni. Exemplu: între mine şi Home Mătăsari noduri îmi sunt Gabi Macovei şi Vali Balcan. Ioana şi Dana sunt noduri pentru cei care vor să îşi găsească foştii colegi din Grigore Moisil.

“Podul” este un utilizator care prin conexiunile sale asigura legătura/transporta informaţii între comunităţi. Exemplul cel mai clar este în situaţia  în care un membru al unei comunităţi/fanpage îşi invita prietenii posibil interesaţi să devină membri/fani. La nivel mai înalt, două comunităţi diferite, un fanpage de SalonAuto şi un fanpage de revistă de maşini pot găsi un pod într-un fanpage de pilot de rally (deja se trece la business).

Un pod particular este ,,facilitatorul”. Acesta îşi dă seama de compatibilităţile socio-profesionale dintre doi utilizatori care nu se cunosc dar la care el are acces şi face demersurile necesare ca ei să se cunoască.

“Influencerul” este membru al unei comunităţi, fân, prieten care se bucura de un rol central: este cel mai comentat, share-uit, like-uit. Este un “trend setter”, el are ultimul cuvânt.

,,Ambasadorul” este acea persoană care îşi asumă anumite roluri şi care dispune de influenţa necesară pentru a le pune în practică. Este o persoană care face ,,lobby” pentru alte persoane, branduri, comunităţi. Este un influencer mult mai implicat în reţea şi de obicei are o atitudine pozitivă. Ambasador devine o persoană care susţine o cauză, un fanpage, un eveniment şi care postează cu regularitate informaţii de suport, promovare, etc.

Din clasa poziţiilor comice fac parte: ,,prezentatorul de ştiri”, ,,pontatorul”, ,,lăudărosul”, ,,modestul”, ,,playlist managerul”, ,,filosoful”, ,,plângăciosul”, ,,ceasul deşteptătorul.  Acestea nu intra în categoria celor ce ajută la dezvoltarea numerică a reţelei dar contribuie la un climat specific.

Am făcut analiza de mai sus pentru a încerca să atrag atenţia asupra comportamentului tău şi al meu pe Facebook şi asupra faptului că putem să facilităm sau să inhibăm socializarea.

Câteva întrebări care să ne dea de gândit:

Când ai arătat ultima dată suport unui proiect umanitar? Contează pentru tine fanpage-ul care îţi este recomandat?

Când ai facilitat ultima dată contactul dintre două persoane? Foloseşti funcţia friend suggest?

Te prinzi de faptul că ajutorul tău este indispensabil chiar dacă nu îţi este cerut? Într-o societate cu valori inversate, crezi că merită să susţii şi să promovezi persoane, evenimente, campanii care chiar fac ceva? Foloseşti ,,suggest to friends”?

Vă doresc socializare mai atentă!

Lavinia Oprea primeste multumirile mele pentru ca datorita ei am dezvoltat studiul particular despre analiza de retea. Multumesc!