Sunt câteva întrebări care domină discuţiile despre social media: ,,ce înseamnă prezenţă activă în SM?”, “Cum faci o strategie în SM”, “Cum faci o campanie de succes?”, etc.
Răspunsurile la aceste întrebări vizează în mod indirect răspunsul la o altă întrebare care din neglijenţă sau din teamă este evitată: cum măsori în Social Media? Cei care se încumeta să răspundă aleg doar jumătate din problemă, faţa văzută: like, share, fani, urmăritori, unici, clicuri, comentarii, parteneriate, etc. Rămân nemăsuraţi oamenii care au făcut sau nu ceva în SM. E drept, aceştia sunt evaluaţi indirect fiind suprapuşi peste succesul sau eşecul “campaniei”. Am participat la Social Media Summit la Cluj şi nu s-a spus nimic despre HR în social media, dar s-a vorbit de succes, eficienţă, strategie de parcă acestea sunt ,,energii exterioare”.
Cineva din online mă întreba: ,,poţi da teste de social media?” cu sensul de ,,poţi măsura competenţele cuiva în raport cu Social Media?”. Răspunsul meu e DA, poţi, cu menţiunea că măsurătoarea trebuie să fie particularizată şi sensibilă.
Lipsa indicatorilor măsurabili, teoretici şi practici, este dată de unghiul din care este privită Social Media. Extrem de mulţi sunt cei care văd cunoaşterea şi practica în SM că ceva de sine stătător minimizând importanţa formării academice ori a experienţei în domenii conexe şi instrumentarea lor în contextul 2.0 (PR, HR, Marketing, Project Management).
Vreau să subliniez modul în care se poate construi un indicator măsurabil, altul decât automatismele ,,succes”, ,,influenta”, ,,A-list”, rămânând sub caracterul particular şi flexibil al utilizării.
1) Formulezi nevoia şi o operaţionalizezi (analizezi)
2) Suprapui nevoia peste mixul de marketing
3) Alegi cea mai bună cale de satisfacere a nevoii
4) Extragi şi descrii indicatorul măsurabil
Exemplu:
Ai o comunitate de 20.000 de membri şi vrei să o cunoşti, administrezi, foloseşti pentru a promova un produs.
Opţiuni: 1) Alegi o persoană după criteriul,,influenţă”, o plăteşti pentru reclamă sau cauţi metode să o implici. E cea mai simplă soluţie pentru promovare dar nu îţi aduce niciun plus în ce priveşte administrarea şi cunoaşterea comunităţii.
2) Angajezi un community manager care să îţi studieze comunitatea, să o testeze, să îi identifice pe membrii cei mai activi, pe cei izolaţi, etc. Cunoscând detalii despre structură, formarea, extinderea, densitatea comunităţii şi a relaţiilor din ea, vei şti care este cea mai potrivită investiţie pentru rolul de promoter-evangelist-influencer şi mai ales, vei şti ce zonă a comunităţii reclama atenţie deosebită, focalizare, unde comunitatea devine opacă, stearpă, etc.
Din 2) rezultă o dimensiune sigură de măsurare a competentelor utile în Social Media: analiza de reţea. Din această dimensiune se extrage indicatorul măsurabil: ,,nivelul cunoştinţelor de analiză a reţelelor sociale”, cunoştinţe de sociometrie”, cunoaşterea analizei de reţea”, etc.
Aşadar, îi invit pe toţi cei care măsoară în Social Media să rezerve timp şi resurselor umane implicate în proiecte, nu doar acţiunilor în sine. E greu şi uneori chiar neproductiv să creezi standarde pentru abilităţi diferite în contexte diferite, dar sub tutela particularului poţi valorifica acele elemente care îţi slujesc cel mai bine scopurilor, obiectivelor, etc.