Interviu cu Magda Săvuică, autor proiect „273”. Magda poate fi contactată pe fanpage.

Studiind comunităţile virtuale m-am gândit că ar fi bine să fac un interviu cu administratorul unei astfel de comunităţi. Am ales o comunitate dinamică, cu o creştere uriaşă şi cu multă interacţiune pe perete, comunitate creată şi administrată de Magda Săvuică: ,,273 de locuri pe care trebuie să le vezi înainte de a pleca din România”. Mulţumesc Magdei pentru amabilitate şi Andreei  pentru că a intermediat contactul.

De unde a pornit proiectul?

Proiectul 273 a pornit nu ca un proiect ci ca o pasiune personală pentru locuri mai puţin cunoscute în România. De-a lungul anilor am strâns într-un carneţel locuri diferite pe care mi-aş fi dorit să le văd. Le descopeream în romanele citite, în călătoriile mele, sau în poveştile prietenilor.
Mai târziu, m-am gândit să le încarc într-un album pe facebook, împărtăşind astfel sugestiile mele cu prietenii dornici de călătorii. Comentariile au fost extrem de pozitive, şi prietenii mei încântaţi. Nu m-am gândit vreo secundă ca aş putea trece la un alt nivel.

Cum ai crescut comunitatea de pe Facebook? A fost o creştere lentă, accelerată? Ce strategii ai aplicat ca să ajungi la aproape 90.000 de fani?

Văzând interesul pentru aceste locuri, am schimbat setările albumului cu locuri de văzut în România de la visible Only to friends, la Allow everybody to see. În câteva zile am primit sute de cereri de prietenie, am fost şocată să văd cât de repede s-a dus vestea şi cât de interesaţi erau oamenii de adevărate minunăţii în România. Cred că un plus al acestui proiect a fost faptul că am venit cu idei noi, pe lângă binecunoscutul Castel Peleş şi Mamaia, ca destinaţii de călătorie.
Sunt şi eu uimită pe măsură ce continui în căutările mele după locuri deosebite, să văd câte bogaţii istorice şi culturale ascunde ţara noastră.
La un moment dat unul din fraţii mei s-a hotărât să meargă la studii în Anglia şi mai avea puţin timp până să plece.
De aici a pornit titlul, pe care i l-am dedicat direct. “273 locuri pe care să le vezi înainte să pleci din România”. Cu alte cuvinte ai atâtea de văzut, te rog nu pleca.
Domeniul meu de lucru de până acum, Advertising,  PR,  Jurnalism Online şi-a spus cuvântul în alegerea unei cifre precise pentru titlu, ştiam că acesta prinde şi captează atenţia.

Nu am aplicat nici o strategie să ajung la un număr atât de mare de fani. Nu mi-aş fi imaginat că va creşte atât, şi că oamenii încă mai sunt dornici să-şi descopere tara. Creşterea a fost constantă, zilnic câteva sute de romani se adauga la numărul fanilor.

Care e în principal feedbackul pe care îl  primeşte comunitatea?

Am învăţat de la ai mei să văd lucrurile bune care mi se întâmplă şi să le valorific. Asta vrem să promovăm cu 273. Printre romani, un spirit pozitiv, încurajator. O viziune pentru mai departe. Şi în primul rând, faptul că Dumnezeu este în controlul tuturor lucrurilor. Moto-ul acestui proiect se afla în Biblie, din 2 Cronici 7:14 ” Dacă poporul Meu peste care este chemat Numele Meu se va smeri, se va ruga, şi va căuta Faţa Mea, şi se va abate de la căile lui rele, – îl voi asculta din ceruri, îi voi ierta păcatul, şi-i voi tămădui ţara.”

Dacă ar trebui să construieşti o nouă comunitate, care ar fi paşii pe care i-ai urma?

Am deja în minte câteva proiecte de comunităţi, tot online. Surprinzător, dar este segmentul care mă pasionează şi care mă prinde cel mai tare. Nu pot să nu amintesc de vizionarii care-mi stau în spate şi văd în mine potenţial, familia şi prietenii mei.
Revenind, cred că pentru creerea unei comunităţi noi, trebuie să porneşti pe un segment concret, să fii îndrăzneţ, extraordinar de creativ şi să îţi asumi de la început riscul că e posibil să nu prindă. Nu am reţete ascunse, eu 273 l-am început cu inima. Aşa îl şi continui. Îmi iubesc ţara, iubesc oamenii de la ţară, copiii, bătrânii mă înduioşează până la lacrimi, la fel şi clădirile vechi cu istorie. Aşa sunt eu.

Te interesează metodele ştiinţifice de construire a unei comunităţi? De exemplu, analiza de reţea, social graph, etc?


Mă interesează şi nu prea. Depinde pentru ce fel de comunitate. Sigur că vreau date, grafici care să-mi indice exact ce cauta oamenii, cât de mult le-am oferit ce au dorit. În scurta perioadă cât am lucrat ca jurnalist online, am învăţat să ofer publicului ce doreşte în funcţie de numărul vizitatorilor pe anumite teme pe care le dezbăteam. Dar cred, totuşi, că nu acesta este singurul criteriu pe care trebuie să ne bazăm. Explicaţia am oferit-o deja la întrebarea anterioară.

Enumera câteva din calităţile unui community manager. Ce rol au studiile în dezvoltarea unei comunităţi online, respectiv pe facebook?


Dacă vrei să fiu sinceră cu tine, nici nu ştiam că aşa mă numesc :) . Dar fie.
Nu pot să răspund foarte complex la întrebarea aceasta, nu cred că sunt în măsură să fixez cerinţe pentru un community manager ideal. Îţi spun cum sunt eu. Sunt creativă în ce fac, iubesc să mă întorc la trecut decât să merg după ce e pe val, şi sunt încăpăţânată în a-mi duce ideile la capăt.
Iubesc oamenii şi îmi place să aduc un suflu nou în viaţa lor.
Cât despre studii, cred că pregătirea academică este foarte foarte importantă, dacă are pe ce să construiască, dacă găseşte în mine şi în tine un strop de pasiune, de ceva care e pus acolo de când am fost creaţi. Cred de fapt că aşa e în orice domeniu…Arată-mi un stilist cunoscut care să nu fi coafat păpuşi în copilărie. Arată-mi un doctor de succes care să nu fi avut încă de la început în el o dorinţă puternică de a ajuta oamenii.

În ce proiecte mai eşti implicată? Ai accepta să construieşti comunităţi virtuale în interesul unor companii, ONG-uri? Ce aşteptări financiare ai avea?

Am un job full time, lucrez ca Ict Suport la o şcoală particulară, şi în timpul liber sunt PR pentru compania mamei mele. În rest, sunt proiecte micuţe care ţin de sufletul meu.
Aş accepta să construiesc comunităţi virtuale, sigur că da. Contează foarte mult cum sunt abordată şi dacă mi se oferă libertatea creativităţii, pentru că eu atunci prind aripi şi pun pasiune în ce fac.
Mi-e tare greu să răspund la ultima întrebare, depinde foarte mult de companie, de ceea ce promovează. Dar îmi place să fiu tratată cu respect pentru munca pe care o fac şi pentru ideile pe care le aduc. Respectul este evident vizibil şi în remuneraţie.

Concluzia mea: pentru a face o comunitate pe Facebook trebuie pasiune, răbdare, munca, idei, pasiune, creativitate,  responsabilitate şi …pasiune. Ce am învăţat din acest interviu e că atitudinea şi pasiunea fac diferenţa atunci când evaluezi resursele umane. Pe lângă asta, avem în faţă un nou tip de motivaţie derivată din motivaţia intrinsecă: motivaţia de a produce ceva pe coordonatele autonomiei, a dorinţei de a te autodepăşi şi a scopurilor precise (ideea acestui tip de motivaţie a plecat de la Madalina Uceanu prin sugestia sursei: TED)