Pentru ca studiaza si e pasionata de CSR, am rugat-o pe Nicoleta Dudau (PhD, Cluj) sa raspunda provocarii lansate de Responsabilitatesociala.ro. Ii multumesc mult pentru ca a acceptat si mi-a dat voie sa ii public ideile!

1.Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?
O sa ma opresc la un singur exemplu: “I love velo”, programul derulat de Raiffeisen Bank in parteneriat cu Green Revolution mi se pare una dintre cele mai reusite initiative, pentru ca ajuta comunitatea sa inteleaga ca bicicleta este o alternativa reala pentru automobile, aglomeratie si nervi in trafic (fapt pe care tarile scandinave, de exemplu, l-au inteles si aplicat de multa vreme) si, in plus, impactul negativ asupra mediului se reduce.

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?
Daca ma gandesc la ce se intampla in Romania, companiile inca mai confunda responsabilitatea sociala cu filantropia sau cu PR-ul. Din punctul meu de vedere, ambele ipostaze sunt la fel de grave, pentru societate, in ansamblul ei. In principal, in aceste cazuri, “castiga” companiile, ori CSR-ul este o situatie in care toata lumea castiga!!!

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?
Astept de la firme, in general (indiferent de dimensiuni) sa inteleaga si sa recunoasca importanta si necesitatea unor campanii de responsabilitate sociala care sa fie corelate pe de o parte cu nevoile stakeholderilor sai si pe de alta parte cu strategia pe care firma a stabilit-o (evident, pentru a face asta trebuie in primul rand sa ai o strategie!! Si sa fii orientat pe termen lung, ceea ce in mediul romanesc de afaceri nu este, din nefericire, regula).

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?
Responsabilitatea sociala corporativa inseamna ca firmele in mod VOLUNTAR au initiative care servesc binelui public. Si o parte foarte importanta a acestuia (as spune chiar cea mai importanta) sunt clientii. De cele mai multe ori, firmele comunica ceea ce vor, asa cum le convine (poate tocmai caracterului voluntar despre care vorbeam anterior) si cred ca o parte din responsabilitate ne revine si noua, in calitate de clienti. Social Media ne poate ajuta enorm sa sprijinim sau dimpotriva, sa dezaprobam anumite actiuni pe care organizatiile se grabesc sa le catalogheze ca fiind CSR. Astfel, putem ajuta companiile sa inteleaga mai repede diferentele dintre filantropie, PR si responsabilitate sociala corporativa. Personal, mi-am propus sa ii ajut pe cei din jurul meu sa constientizeze care sunt drepturile pe care le au in calitate de clienti si apoi sa sanctioneze in consecinta abuzurile pe care, cu buna stiinta, unele companii respectabile, la o adica, le comit cu buna stiinta!

Dudau Nicoleta