Multă lume se plânge de lipsa şi fragilitatea criteriilor în evaluarea/recrutarea unui Social media ,,ceva”. Cele mai multe critici şi temeri sunt îndreptăţite, domeniul este foarte nou. Totuşi, recrutarea după criteriul unic ,,apartenenta sau relaţia cu A-list” este ineficientă în ciuda succesului spontan generat.

Mulţumită Madalinei Uceanu am descoperit trei dimensiuni importante, de urmărit la un candidat/angajat cu atribuţii în Social Media. Acestea sunt extrase de aici şi sunt: autonomy, mastery, purpose. În materialul de mai sus conceptele nu sunt folosite cu sensul din articolul de faţă, utilitatea lor fiind legată de motivaţia intrinsecă. Un concept care îmi vine în minte instantaneu când corelez Autonomy-Mastery-Purpose e ,,personal branding”.
Cred că dacă cineva în naturaleţea lui nu face nimic ca să iasă în evidenţă, să se autodepăşească, etc., A-M-S-ul de mai sus nu are nicio relevantă. Nu va funcţiona nici ca agent motivator intrinsec.
Degeaba îi dai autonomie, îl ajuţi să îşi seteze scopuri, îi dai şansa să se autodepăşească dacă el nu are exerciţiu personal la capitolele acestea. Automat, A-M-S devin seturi de criterii.

Nu concep că un angajat să pretindă autonomie şi să activeze mânat de ea fără a avea un plus la fiecare item de mai jos (şi nu numai). În studiul pe care l-am făcut asupra descrierilor de joburi în SM am constatat că autonomia e şi condiţie şi premisa. Nu ai cum să activezi fără autonomie, nu ai cum să fii ales dacă nu eşti în stare să îţi operaţionalizezi autonomia. Autonomia nu exclude consultarea părţilor implicate. Ea vine din faptul că ştii să îţi faci bine treaba şi din încrederea pe care ţi-o dă angajatorul. Individualismul, rebelismul sau exprimarea nefiltrată a propriilor păreri nu se suprapun peste autonomie. Aceasta este mai degrabă capacitatea şi şansa de a produce ceva conform stilului propriu, a experienţei şi a viziunii personale.

Exemplu:

Cum operaţionalizez eu dimensiunea autonomie ca să extrag indicatori utili în alegerea/evaluarea unei persoane, că mai apoi ea să funcţioneze la capacitate maximă graţie A-M-S?

Urmăresc: capacitatea de a lua decizii şi de a discerne între decizii, capacitatea de a opera independent. Spiritul de iniţiativă. Capacitatea de a pune în practică (operativitatea), asumarea riscurilor, capacitatea de a lucra fără supervizare (autoconducere), autodeterminarea, project şi time management.

 

NB! Autonomy, mastery şi purpose nu sunt folosite cu sensul precizat în articolul de pe TED unde ele vizează mai mult atributele unui cadru general, proiectat să stimuleze motivaţia intrinsecă.

Credit poză: asta