Titlul şi întreg conţinutul acestui articol aparţin lui Ciprian Gavriliu şi sunt folosite cu acordul acestuia.

Il preiau pentru că îl consider deosebit de util tuturor celor care îşi caută un loc de muncă în marketing şi pentru că face trimitere la hărnicia cu care trebuie să abordăm cariera.

“În cadrul prezentării de la MarkeThink de săptămâna trecută, am întrebat în sală: câţi aveţi un job în domeniul marketingului? Sub 5 mâini ridicate, din aproximativ 100 de participanţi. Principul motiv evocat: toţi angajatorii cer experienţă, un lucru normal, atunci când eşti în poziţia de a alege dintr-o bază mare de candidaţi.

Următoarea întrebare a fost: de ce nu începeţi să câştigaţi experienţă? Umerii s-au ridicat urmaţi nu de un răspuns ci de o altă întrebare: cum să facem experienţă daca nu ne acordă nimeni prima şansă? Ca urmare firească, m-am gândit că ar fi de ajutor să scriu câteva idei prin care poţi câştiga experienţă. Nu a fost un exerciţiu uşor şi pentru că am vrut să nu mă inspir din alte surse. Să începem:

1. Încheie un parteneriat strategic cu un ţăran
Mergi mâine într-o piaţă, alege-ţi un producător dintre cei care expun acolo şi roagă-l să te lase să îl ajuţi să îşi vândă marfa mai bine. Sigur vei găsi rapid pe cineva care să fie de acord. Îţi poţi alege produsele pe care vrei să le marketezi: ceapă, cartofi, sfleclă, varză etc.

Poţi experimenta oricare din cei 4P: poţi găsi o poziţionare pentru produs sau îl poţi îmbunatăţi(ambalaj, prezentare, etc). Poţi testa diferite variante de preţ pentru a vedea cum reacţionează cumpărătorii. Pe partea de promovare poţi încerca de la banalele încurajări verbale până la promoţii, diferite prezentări ale preţului, pachete, etc. Cel mai important, vei avea şansa să observi şi să studiezi comportamentul de cumpărare, felul cum reacţionează mintea consumatorilor, tehnicile care funcţionează, etc.

2. Începe un blog şi ajungi la 100 de vizitatori zilnici
Crează un blog pe un subiect care te pasionează şi continuă să îl întreţii şi să îl creşti până ajunge la un număr constant de peste 100 de vizitatori zilnic. Poţi experimenta diferite tipuri de mesaje, formatări, exprimări, titluri, fotografii şi multe altele.

Mai mult, poţi afla cum se crează şi întreţine o mică comunitate. Durează mai puţin de 5 minute să îţi creezi un blog gratuit pe WordPress.

3. Vinde câteva lucruri pe care nu le mai foloseşti pe Internet
Dacă nu găseşti nimic care să merite printre obiectele personale, scotoceşte bine la prima vizită acasă după câteva lucruri vechi, care nu se mai folosesc.  Fixează-ţi ca obiectiv să le vinzi online, pe un site de anunţuri, pe un blog, etc. într-un anumit interval de timp.

Experimentează cu diferite variante de mesaje, de preţuri, de pachete, etc. Mergi pe un site generalist sau dimpotrivă unul de nişă.

4. Fă un barter cu un club sau un bar
Contactează un manager sau proprietar de club sau de bar pentru a-l ajuta cu marketingul. Dacă iei un local nou pe piaţă, poţi avea mai multă libertate pentru încercări.  Puţine cluburi sau baruri apelează la un marketer experimentat aşa că ai de unde alege.

Mai mult poţi negocia şi un aranjament: la un anumit număr de clienţi sau venituri primeşti un bonus financiar sau un barter în produse pentru tine sau prietenii tăi.

5. Intră într-un ONG
Vei găsi într-un ONG locul perfect unde să experimentezi fără frică, fără constrângeri, fără presiuni. Multe dintre cele mai interesante experienţe legate de marketing prin care am trecut le-am învăţat înASII pe parcursul a aproape 3 ani.

Dacă nu ai reuşit să faci o alegere, îmi poţi da un e-mail, pot ajuta oricând cu o recomandare.

6. Luptă pentru a obţine un internship
În perioada asta şi în cazul unui internship vei înfrunta o competiţie serioasă. Un mic secret este să scrii companiilor care nu au lansate pe piaţă programe actuale. Aproape toată lumea are nevoie de un ajutor competent în plus.

Odată ce ai reuşit să intri stabileşte un scop personal în a prelua cât mai multă informaţie şi expertiză de la cei din jur, nu te limita la 8 ore şi la fişa standard de post.

7. Organizează un eveniment pe o tema de interes pentru tine
Mărimea, formatul sau detaliile evenimentului sunt mai puţin importante.  Stabileşte un obiectiv să aduni câteva zeci de oameni interesat de un anumit subiect sau domeniu, crează o tematică, un program şi un format.

Evenimentele scot întotdeauna la iveală lecţii extrem de importante pentru un marketer. Dacă nu ştii de unde să porneşti stai cu ochii pe acest blog, public în curând un serial despre crearea, planificarea, promovarea şi gestionarea unui eveniment.

8.Participă la toate evenimentele care au legătură cu marketingul
Multe dintre evenimentele bune costă. În cazul în care nu ai bani trimite un e-mail organizatorilor în care să demonstrezi pasiunea pe care o ai de a face lucruri şi dorinţa de a participa. Sunt sigur că mulţi îţi vor oferi o invitaţie gratuită.

Odată ce ai ajuns la un eveniment profită la maxim de el: fii atent, ia notiţe, pune întrebări, interacţionează cu ceilalţi participanţi şi cu vorbitorii.

9. Cere sfaturi şi idei de la 20 de oameni de marketing buni
Scrie mâine la 20 de marketeri cu rezultate şi roagă-i să te ajute cu o idee, un sfat sau o întâlnire faţă în faţă. Rămân surprins de cât de puţini tineri cer ajutorul atunci când sunt la început.

Cunosc mulţi profesionişti care vor să dea înapoi şi să ajute la începutul unui drum, trebuie doar să ceri. O idee dacă obţii o rată mică de răspuns: încearcă să trimiţi o scrisoare clasică, sigur vei stârni reacţii va fi probabil singura primită într-un an spre deosebire de sutele de e-mailuri zilnice.

10. Crează cât mai mult în gol
Eu unul am învăţat enorm de mult creând în gol: proiecte fictive pentru o companie existentă. Sau poţi merge şi mai departe şi crea un concept de companie de la 0: nişă, poziţionare, naming, produse, comunicare, etc. Deşi nu ai ocazia de a testa rezultatele muncii, vei învăţa să îţi structurezi mai bine ideile şi să lucrezi mai repede.

Lucrul în gol necesită o motivare puternică, dar îţi va aduce multe avantaje ca viitor marketer.”

Celelalte 10 idei le găsiţi accesând linkul acesta.